ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Αγαπητοί γονείς και μαθητές ,
Για να λειτουργήσει το σχολείο μας ομαλά και αποδοτικά θα πρέπει όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.
Η τήρηση του Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου μας, που ενέκριναν όλα τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, θα βοηθήσει ώστε το έργο και οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως εκπαιδευτικοί να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό χωρίς προβλήματα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Θα ήταν πολύ χρήσιμο να αφιερώνατε λίγο από το χρόνο σας ώστε να διαβάσετε σχετικά με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του σχολείου μας.
H Διευθύντρια του Σχολείου
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020-21
Στο περιεχόμενο της σχολικής ζωής θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα στοιχεία και οι δραστηριότητες που καλλιεργούν αυριανούς πολίτες ελεύθερους, υπεύθυνους, με ενεργό συμμετοχή και κοινωνική ευαισθησία καιευθύνη.
Ειδικότερα:
1. Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, η δομή και η λειτουργία της ομάδας στην τάξη και στο σχολείο διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει ανάγκη να ενταχθεί ο μαθητής. Μορφές συμπεριφοράς, σχολικές επιδόσεις, κίνητρα, αξίες, στάσεις και νόρμες διαμορφώνονται με βάση την ανάγκη του μαθητή να βρίσκεται σε αρμονία με την ομάδα και να έχει την αποδοχή και την αναγνώρισή της.
Είναι λοιπόν σημαντικότατο να διαμορφωθεί περιβάλλον θετικό.
2. Στο πλαίσιο του σχολείου οι ρόλοι μέσα στην ομάδα πρέπει να κατανέμονται με βάση τις επιδόσεις, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις προσπάθειες τις οποίες καταβάλλουνοιμαθητές.
3. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αναγνωρίζονται και αυτά να προβάλλονται από το σχολείο.
4. Έλλειμμα των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν αποτελούν στοιχεία διάκρισης.
5. Επιμέρους ενδεικτικά στοιχεία του κανονισμού λειτουργίας τα οποία εντάσσονται στη φιλοσοφία που περιγράφεται παραπάνω αναφέρονται παρακάτω:
(α) Το σχολείο πρέπει να θεωρεί τη συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δραστηριότητες ως υποχρέωσή τους. Θεωρείται ακόμη καλύτερο να είναι οι συνθήκες τέτοιες ώστε ο μαθητής να χαίρεται, να επιδιώκει και να θεωρεί τη συμμετοχήτουευγενήφιλοδοξία.
(β) Στις ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι σχολικές, οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, προγράμματα της Ε.Ζ. και άλλων καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων πρέπει να συμμετέχουν ενεργά όλοι οι μαθητές.
(γ) Μεγάλη σημασία στη σχολική ζωή των μαθητών έχουν ο δημοκρατικός διάλογος και οι κανόνες του. Η αναγνώριση των ρόλων, η δυνατότητα εναλλαγής με σεβασμό και χωρίς εντάσεις είναι βασικός στόχος της σχολικής αγωγής.
Α) ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε η πρόοδος των μαθητώνναπραγματοποιείταιαποτελεσματικότερα.
Το σχολείο θα πρέπει να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στη σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείαςκ.λ.π.
Στο κείμενο που ακολουθεί και αποτελεί τον εσωτερικό κανονισμό της σχολικής μας μονάδας αναφέρονται οι παρακάτω κανόνες:
1. Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν το μαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με το Διευθυντή και με τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με το μαθητή και επηρεάζουν τησυμπεριφοράτουστοσχολείο.
2. Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο Γονέας – Κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει νασυνεργαστείμετοσχολείο.
3. Για τη συμμετοχή του μαθητή σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του Γονέα – Κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Αυτή η συνεργασία εμπεριέχει σημαντική ευθύνη και πρέπει να γίνεται με προσοχή.
4. Ο Γονέας – Κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή και οφείλει να προσέρχεται στις συγκεντρώσεις που ορίζει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός της τάξης. Επίσης οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.
5. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών, του Διευθυντή και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
6. Η Σχολική Επιτροπή, το Σχολικό Συμβούλιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι επιστημονικοί, οι καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσμικό τους ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει το μορφωτικό έργο του.
Ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων
Οι γονείς-κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Εκείνος ορίζει ημερομηνίακιώρα τακτικής συνάντησης κι επικοινωνίας.
Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή οι οποίοι και θα διευθετήσουντοθέμα.
Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο ή στο προαύλιο του σχολείου κατά τη διάρκεια των μαθημάτων χωρίς να έχει πάρει άδεια (με εξαίρεση την περίπτωση επείγουσας ενημέρωσης εκπαιδευτικού από γονέα για έκτακτο θέμα).
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του καλό είναι να παραδίδεται αυτό από τον γονέα σε δάσκαλο του σχολείου ή τη δ/νση.
Εάν ένας μαθητής εμφανίσει συμπτώματα αδιαθεσίας όταν είναι στο σχολείο, επικοινωνούμε με την οικογένεια και ο γονέας οφείλει να προσέλθει άμεσα στο σχολείο για την παραλαβή του.
Οι γονείς οφείλουν να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν αδιαθεσία, και να μην τα στέλνουν στο σχολείο εάν δεν είναι ένα 24ωρο απύρετα (χωρίς λήψη αντιπυρετικού).
Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το τηλέφωνο του σχολείου είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση.
Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν τα σωστά τηλέφωνά σας και mail σας.
Για κάθε αλλαγή στοιχείων κατοικίας ή επικοινωνίας (δ/νση, τηλέφωνα) ή οικογενειακής κατάστασης (διάσταση, διαζύγιο, μονογονεϊκή οικογένεια, γονική επιμέλεια, κηδεμονία) ενημερώνεται άμεσα το Σχολείο. Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα τοσχολείο.
Οι γονείς-κηδεμόνες προσκομίζουν στο Σχολείο τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τιςεγγραφέςκαιτηφοίτησητωνμαθητών.
Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου – σπιτιού.
Οι γονείς οφείλουν να προσέρχονται στο Σχολείο στις παρακάτω περιπτώσεις:
• Ημέρα και ώρα που έχει ορίσει ο εκπαιδευτικός για να πληροφορούνται για την πρόοδοκαιτηδιαγωγήτωνμαθητών.
•Στοτέλοςκάθετριμήνουγιατηβαθμολογία.
•Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τον Δ/ντή ή τον Εκπαιδευτικό.
•ΣτιςπολιτιστικέςεκδηλώσειςτουΣχολείου,
•ΣτιςειδικέςσυγκεντρώσειςΓονέωνκαιΚηδεμόνων.
•Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών
• Επίσκεψη των Γονέων μπορεί να γίνει σε χρόνο που έχουν ορίσει οι εκπ/κοί και έχουνκάνειέγκαιραγνωστό.
•Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι Γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με τη Δ/νση.
Β) ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΦΟΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.
• Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
• Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
• Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
• Σε περίπτωση ασθενείας κατά την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο, μετά από απουσίατριών (3) ημερών, χρειάζεται ιατρική βεβαίωση.
• Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- τον εκπαιδευτικό της τάξης και να υπογράψει στο Βιβλίο Πρόωρης Αποχώρησης.
• Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και της αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α΄και Δ΄ Τάξεων.
• Υπενθυμίζουμε την υποχρέωση έγκαιρης προσκόμισης Ατομικού Δελτίου Υγείας για τη συμμετοχή των μαθητών στη Φυσική Αγωγή και ανάλογης βεβαίωσης, σε έντυπο που θα αποσταλεί, για τη συμμετοχή των μαθητών σε εξωσχολικές δραστηριότητες.
• Οι απουσίες είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο της προόδου των μαθητών. Εάν δεν υπάρχουν σοβαροί λόγοι υγείας ή ανωτέρας βίας κάθε απουσία είναι αδικαιολόγητη.
• Σε περίπτωση που ένας μαθητής απουσιάζει, θα πρέπει να ενημερώνεται η Δ/νση για το λόγο της απουσίας ιδιαίτερα όταν η απουσία είναι πολυήμερη.
Άφιξη στο σχολείο
Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διεύθυνση του σχολείου στην αρχή της σχολικής χρονιάς γνωστοποιούν στους γονείς και τους μαθητές:
(α) το πρόγραμμα ημερήσιας λειτουργίας του κλασικού και του ολοήμερου προγράμματος, όπως αυτά ορίστηκαν με σχετικές αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ και
(β) να υπενθυμίσει τους βασικούς κανόνες λειτουργίας του σχολείου μας:
• Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται με μάσκα υποχρεωτικά, από τις 8.00΄ ως 8.15΄ από 2 εισόδους για την αποφυγή συνωστισμού (λόγω covid) από την κεντρική είσοδο και από την αυλόπορτα της Αγίου Διονυσίου.
Για την ασφαλή προσέλευση των μαθητών ειδικά για τη φετινή χρονιά θα ακολουθήσουμε την παρακάτω διαδικασία:
Στις εισόδους του σχολείου θα υποδέχονται τους μαθητές οι εφημερεύοντες .
Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο σε γονείς ή σε οποιονδήποτε άλλον.
Δεν πραγματοποιείται συγκέντρωση μαθητών και προσευχή στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές πηγαίνουν κατευθείαν στις αίθουσές τους, χωρίς συνωστισμό, τηρώντας αποστάσεις..
Οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων βρίσκονται στις πόρτες των τάξεων, έχουν φροντίσει για το άνοιγμα των τάξεων και των παραθύρων ώστε να υπάρχει φυσικός αερισμός της αίθουσας και υποδεικνύουν την ακριβή θέση του κάθε μαθητή.
Ο κάθε μαθητής έχει το δικό του θρανίο και καρέκλα, τα οποία χρησιμοποίει καθημερινά και για όλη τη διάρκεια των µαθηµάτων. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν θρανίο ή καρέκλα άλλου συµµαθητή τους. Κάθε μαθητής παραμένει στο θρανίο του ή στον χώρο που έχει οριστεί να κάθεται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.
• Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του ο οποίος ενημερώνει την διεύθυνση του σχολείου.
• Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο σχολείο, αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων .
Προσευχή
Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
Το σχολικό έτος 2020-21 δεν πραγματοποιείται συγκέντρωση μαθητών και προσευχή στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές πηγαίνουν κατευθείαν στις αίθουσές τους, χωρίς συνωστισμό, τηρώντας αποστάσεις.
Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στις αίθουσες, την ώρα του μαθήματος δεν επιτρέπεται. Οι γονείς εισέρχονται στο σχολείο μόνο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και μετά από άδεια της Διεύθυνσης.
• Οι Διευθυντές είναι υποχρεωμένοι για την ασφάλεια των παιδιών να διατηρούν τις θύρες εισόδου και εξόδου του σχολείου τους κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
α. Το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, διαμορφώνεται ως εξής:
-Υποδοχήτων μαθητών στο σχολείο: 08.00΄-08.15΄
–Έναρξη 1ης διδακτικήςπεριόδου:08.15΄
–Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος-αποχώρησημαθητών:13.15΄
– Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 16.00΄
Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος
ΟΛΟΗΜΕΡΟ
13:15΄ – 13:20΄5΄Διάλειμμα
13:20΄ – 14:00΄40΄Φαγητό – ανάπαυση
14.00΄- 14.15΄15΄Διάλειμμα
14.15΄- 15.00΄45΄1η ώρα
15.00΄-15.15΄ 15΄ Διάλειμμα
15.15΄-16.00΄ 45΄ 2η ώρα
β. Σύμφωνα με τους ισχύοντες διοικητικούς κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των σχολείων (νομοθετικές – κανονιστικές διατάξεις), τις παιδαγωγικές αρχές και την εμπειρία των εκπαιδευτικών, έχουν καθοριστεί οι παρακάτω κανόνες της καθημερινήςλειτουργίας:
– Για οποιοδήποτε θέμα, παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, απευθυνόμαστε στον ανάλογο εκπαιδευτικό της τάξης ή της ειδικότητας. Σε περίπτωση που παρίσταται ανάγκη, απευθυνόμαστε στο διευθυντή του σχολείου και στη συνέχεια, όταν κρίνεται σκόπιμο, στους αντίστοιχους Συντονιστές ή τον Δ/ντή Εκπ/σης για παιδαγωγικά ή διοικητικά θέματα.
– Με την πρωινή προσέλευση των μαθητών στο σχολείο, οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιάέωςτηνείσοδοτουσχολείου. .
Αντίστοιχα πραγματοποιείται και η αποχώρηση μετά τη λήξη του κλασικού και του ολοήμερου προγράμματος όπως έχουν υπογράψει στη δήλωσή τους οι γονείς-κηδεμόνεςτωνπαιδιών.
– Ο καθαρισμός του διδακτηρίου θα πραγματοποιείται καθημερινά, σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις των καθαριστριών και τους όρους που καθόρισε το ΥπουργείοΠαιδείαςκαιοΕΟΔΥ.
Διάλειμμα
Την παρούσα σχολική χρονιά πριν από την έξοδο για διάλειµµα και πριν οι μαθητές αποχωρήσουν από την αίθουσα γίνεται υπενθύμιση από τον εκπαιδευτικό για το χώρο και τα μέτρα ασφάλειας που θα ακολουθούνται κατά το διάλειµµα. Γίνεται, συστηματικά, υπενθύμιση από τον εκπαιδευτικό στους μαθητές για επιμελές πλύσιµο των χεριών, τήρηση των καθορισµένων αποστάσεων κ.λπ.
Κάθε τάξη έχει το χώρο της και το πρόγραμμα των διαλειμμάτων για να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός των μαθητών διαμορφώνεται ως εξής:
Α΄ ΤΑΞΗ: α΄ ομάδα – Δ ΄ΤΑΞΗ :β΄ ομάδα : χώρος γύρω από το πρώτο δέντρο παραλίας
Β΄ ΤΑΞΗ α΄ ομάδα – Ε΄ΤΑΞΗ- β΄ ομάδα : χώρος γύρω από τα 2 δέντρα Αγίου Διονυσίου
Γ΄ ΤΑΞΗ: α΄ ομάδα – ΣΤ΄ ΤΑΞΗ- β΄ ομάδα: χώρος γύρω από τα 2 τελευταία δέντρα παραλίας
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο συνοδευόμενοι από τον εκπαιδευτικό που δίδασκε , στο χώρο που έχει καθοριστεί για κάθε τάξη. Ο κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να φροντίζει για τον αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές δεν βγαίνουν στον αύλιο χώρο παραμένουν στους διαδρόμους του σχολείου και στο υπόστεγο .Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσαστην αίθουσα μόνος του.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν τακτοποιήσει τις ανάγκες τους.
Αποχώρηση από το σχολείο
Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’αυτό ο εκπαιδευτικός της τάξης ή ο διευθυντής και αφού ο γονέας ή κηδεμόνας υπογράψει στο Βιβλίο Πρόωρης Αποχώρησης.
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών πριν και μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις τουσχολείου.
Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
Η αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
Οι μαθητές Α΄, Β΄ τάξεων που δεν έχουν μεγαλύτερα αδέλφια αποχωρούν από την κεντρική είσοδο-έξοδο του σχολείου. Οι μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄, μαζί με τα μικρότερα αδέλφια τους των Α, Β, τάξεων αποχωρούν από την αυλόπορτα της Αγίου Διονυσίου.
Όλοι οι μαθητές αναχωρούν από τις εξόδους του σχολείου στις κάτωθι ώρες:
Στο τέλος του εξαώρουστις 13:15 για όλες τις τάξεις.
Με την ολοκλήρωση της 2ης ή της 3ης ώρας του Ολοήμερου δηλαδή στις 15:00΄ ή στις 16.00΄ για όσους μαθητές είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και οι γονείς-κηδεμόνες τους έχουν δηλώσει εξ αρχής την ακριβή ώρα αναχώρησής τους από τo σχολείο.
Οι ενήλικοι που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, θα πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους, ενώ τους περιμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν τομάθημα.
Για οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται με γραπτή ανακοίνωση. Οι δε ανακοινώσεις θα αναρτώνται και στην Ιστοσελίδα του σχολείου tritodimotiko.gr
Η επικοινωνία με τους γονείς-κηδεμόνες θα γίνεται και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όταν υπάρχει η δυνατότητα.
– Επικουρικά γνωστοποιούμε τον αριθμό τηλεφωνικής κλήσης του σχολείου:
26950-41710, το mail του 3ου Δημ. Σχολείου είναι mail@3dim-zakynth.zak.sch.gr
Επισκέψεις – γιορτές
Αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους κι οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογες κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.
Εξωσχολικά υλικά
Μπάλες και παιγνίδια ή άλλα υλικά εκτός των σχολικών ειδών για χρήση του ημερήσιου προγράμματος, δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν οι μαθητές στο σχολείο. Το ανάλογο υλικό παρέχεται από το σχολείο. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του υπουργείου παιδείας δεν επιτρέπεται για τους μαθητές. Κάθε κινητό που εντοπίζεται θα παρακρατείται από τη Δ/νση και θα παραδίδεται στον κηδεμόνα του μαθητή.
Συμπεριφορά μαθητών
1. Μετά το τέλος της προσευχής ή με τη λήξη των διαλειμμάτων οι μαθητές κατευθύνονται προς τις τάξεις χωρίς τρέξιμο, βιασύνη, συνωστισμό.
2. Δεν επιτρέπεται στους μαθητές να παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά την ώρα των διαλειμμάτων ή στους διαδρόμους όταν ο καιρός είναι κατάλληλος ή να εισέρχονται στις αίθουσες άλλων τάξεων.
3.Σε περίπτωση βροχής οι μαθητές παραμένουν εντός του κτιρίου χωρίς να τρέχουν.
4. Δεν επιτρέπεται σε καμιά περίπτωση η έξοδος μαθητή από το Σχολείο χωρίς ενημέρωση του υπεύθυνου δασκάλου ή τηςΔιεύθυνσης.
5. Η συμπεριφορά των μαθητών και των μαθητριών πρέπει να είναι ευγενική και όχι βίαιη.
6.Λεκτική και σωματική βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και αποτελείλόγοτιμωρίας.
7. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές δεν σηκώνονται όρθιοι, δεν συνομιλούν,δενπροκαλούνάσκοπαφασαρία.
8. Οι μαθητές οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούνσυχνά.
9. Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο λειτουργούν πολλές ώρες την ημέρα.
10.Μαθητές που κατ’ εξακολούθηση προκαλούν ζημιές και δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς σωστής συμπεριφοράς θα υποστούν πειθαρχικές ποινές.
11.Οι μαθητές διατηρούν όλους τους χώρους του σχολείου-αίθουσες, προαύλιο και τουαλέτες καθαρούς.
12.Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να διακρίνονται για την καλή, ευπρεπή και καθαρή τους εμφάνιση. Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι κόσμιο ανάλογο με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.
Προετοιμασία – μελέτη
Βασικόκαθήκονκάθε μαθητή είναι ημελέτη.
Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να μελετούν στο σπίτι τους σε ικανοποιητικό βαθμό. Πρέπει να εφαρμόζουν συγκεκριμένο πρόγραμμα–ωράριο μελέτης.
Για τους μαθητές που κατ’ εξακολούθηση έρχονται αδιάβαστοι και δεν ενδιαφέρονται για τα μαθήματά τους κι εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι που να αιτιολογούν την κατάσταση αυτή, ενημερώνονται οι κηδεμόνες των μαθητών. Σε συνεργασία με το εκπαιδευτικό δυναμικό του σχολείου αναζητούνται λύσεις.
Επίδοση και αξιολόγηση μαθητών
Κάθε μαθητής αποτελεί μια ιδιαίτερη ξεχωριστή προσωπικότητα και έχει τις δικές του ανάγκες, τα δικά του προβλήματα και τη δική του ψυχοσύνθεση. Αυτό κάνει πολύ δύσκολο και πολυσύνθετο το έργο της διαπαιδαγώγησης και αξιολόγησης του μαθητή.
Ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρατηρεί, να κατανοεί και να ερμηνεύει σωστά κάθε πρόβλημα προσαρμογής των μαθητών και αφομοίωσης των κοινωνικών κανόνων. Έτσι κάθε φορά πρέπει να επιλέγει τους κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς και να τους προσαρμόζει στις ανάγκες των μαθητών του.
Ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει την οικογενειακή και κοινωνική κατάσταση των μαθητών του, αντιμετωπίζει με ευαισθησία και λεπτούς χειρισμούς τα ιδιαίτερα προβλήματάτους.
Ο εκπαιδευτικός με την καθημερινή επαφή και επικοινωνία, φροντίζει να εξασφαλίσει την τάξη, την ησυχία, το ήρεμο κλίμα και την αρμονική συνεργασία όλων. Η αρμονική συνεργασία επιτυγχάνεται με τη δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού, τον παιδαγωγικό τρόπο επικοινωνίας και τον τρόπο με τον οποίο αξιολογείτουςμαθητέςτου.
Η αξιολόγηση των μαθητών συνδιαμορφώνεται από:
•Τη συμμετοχή του στο μάθημα και τις καθημερινές εργασίες της τάξης
•Την καθημερινή προφορική επίδοσή του στο μάθημα της ημέρας
•Την επίδοσή του στις γραπτές επαναληπτικές δοκιμασίες
•Την επιμέλεια και τη συνέπεια στις εργασίες που έχει για το σπίτι
•Τη συμμετοχή και συμπεριφορά του στην ομάδα που ανήκει
•Τη γενική συμπεριφορά του απέναντι στους συμμαθητές και τους δασκάλους του
Στο τέλος κάθε τριμήνου ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συνολική επίδοση των μαθητών του και παραδίδει τη βαθμολογία στο διευθυντή.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει την ημερομηνία κατά την οποία οι γονείς θα ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους και θα πάρουν τους ελέγχους προόδου.
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει κατά κύριο μέρος προφορικά την περιγραφική αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή και ύστερα προχωρά στην αριθμητική αποτίμησηαυτής.
Η προσέλευση των γονέων και κηδεμόνων στις συναντήσεις που ορίζονται από το σχολείοείναιαπαραίτητη.
Ο εκπαιδευτικός ορίζει συγκεκριμένη ημέρα και ώρα κάθε μήνα, κατά την οποία μπορεί κάθε γονέας να ενημερώνεται για την πρόοδο του παιδιού του. Σε περίπτωση ανάγκης ο γονέας ή κηδεμόνας μπορεί να επισκεφτεί τον εκπαιδευτικό, αφού πρώτα τον ενημερώσει τηλεφωνικά για την επίσκεψή του.
Τα δικαιώματα των μαθητών
Κάθε μαθητής δικαιούται:
1. Να απολαμβάνει το σεβασμό των εκπαιδευτικών και των συμμαθητών του τόσο κατά την ώρα του μαθήματος στην τάξη, όσο και κατά το χρόνο εκτός τάξης (διαλείμματα, μετακίνηση με τα λεωφορεία, περίπατοι, εκδρομές κ.λ.π.).
2. Να ζητά διευκρινίσεις για το μάθημα, να διατυπώνει σκέψεις και κρίσεις, να εκφράζει απορίες και γενικότερα να επιδιώκει την πληρέστερη κατανόηση του μαθήματος.
3. Να αναλαμβάνει εργασίες για αντικείμενα που τον ενδιαφέρουν και να ζητά τη βοήθεια των εκπαιδευτικών του για τη μέθοδο, το σχεδιασμό, τις βιβλιογραφικές πηγέςκ.λ.π.
4. Να παίρνει μέρος σε όλες τις σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες του σχολείου (εκδρομές, θεατρικές επισκέψεις, ανταλλαγές, σχολικές γιορτές, εκπαιδευτικά προγράμματα, αθλητικές συναντήσεις, διαγωνισμούς επιστημονικών καικοινωνικώνφορέωνκ.λ.π.).
5. Να παρακολουθεί την ενισχυτική διδασκαλία του σχολείου (εφόσον λειτουργεί), αν οι εκπαιδευτικοί του, κρίνουν ότι είναι απαραίτητη ή χρήσιμη. Ακόμα δικαιούται να ζητήσει τη βοήθεια του εκπαιδευτικού του σε προσωπική βάση, ώστε να επιλύσει συσσωρευμένες απορίες για το μάθημα και να ζητήσει απαντήσεις, διευκρινήσεις κ.λ.π. που θα τον διευκολύνουν να παρακολουθήσει καλύτερα την εξέλιξη του συγκεκριμένου μαθήματος
6. Να λαμβάνει γνώση του αξιολογημένου γραπτού δοκιμίου του (test, ωριαίο διαγώνισμα κ.λ.π.) και να ζητά καλόπιστα διευκρινίσεις για το βαθμό του.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Οι μαθητές , λόγω covid, χρησιμοποιούν αυστηρά τα ατομικά τους αντικείμενα (βιβλία, τετράδια, μολύβια, γόμες, μαρκαδόρο πίνακα)-δε χρησιμοποιούν το σφουγγάρι πίνακα. Δεν επιτρέπεται η ανταλλαγή αντικειμένων .
Υπενθυμίζουμε με κάθε ευκαιρία στους μαθητές ότι πρέπει να αποφεύγεται η επαφή των χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα, για μείωση του κινδύνου μόλυνσης.
Επισημαίνουμε στους μαθητές ότι σε περίπτωση βήχα ή φτερνίσματος πρέπει να χρησιμοποιείται χαρτομάντιλο ή να γίνεται κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα. Συστήνεται οι μαθητές έχουν μαζί τους χαρτομάντιλα και αντισηπτικά για να μην μετακινούνται από τη θέση τους
Κανόνες
1. Το πρωί στην αυλή
•Φτάνοντας στο σχολείο περιμένω στην αυλή.
• Όταν χτυπήσει το κουδούνι, μπαίνω στη σειρά του τμήματός μου για πρωινή προσευχή και είσοδο στην τάξη. Την παρούσα σχολική χρονιά βέβαια ακολουθούμε διαφορετική διαδικασία η οποία αναφέρεται παραπάνω.
2.Στηναίθουσα
• Κάθομαι στη θέση μου και ετοιμάζω τα πράγματά μου χωρίς καθυστερήσεις.
• Προσέχω την ώρα του μαθήματος και δεν ενοχλώ τους συμμαθητές μου.
• Αν δεν καταλαβαίνω κάτι, ζητώ το λόγο ευγενικά για να μου λυθεί η απορία.
• Συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου. Σέβομαι και ενθαρρύνω την προσπάθεια των συμμαθητών μου και γενικά συμπεριφέρομαι στους άλλους όπως θέλω να μου συμπεριφέρονταικιεκείνοι.
• Αν έχω σοβαρό λόγο να βγω έξω, ζητώ διακριτικά την άδεια.
3.Στοδιάλειμμα
• Όταν κτυπά το κουδούνι για διάλειμμα, βγαίνω ήρεμα έξω παίρνοντας ότι μου χρειάζεται (χρήματα, φαγητό, νερό) και η αίθουσα αδειάζει για να αεριστεί.
• Στο κυλικείο ψωνίζω ακολουθώντας τη σειρά με ηρεμία και υπομονή.
• Την ώρα του διαλείμματος κινούμαι και παίζω στους χώρους που έχουν οριστεί.
• Παίζω ήρεμα σεβόμενος τους κανόνες, λύνω τις όποιες διαφορές μου με συζήτηση και για οποιοδήποτε σοβαρό πρόβλημα απευθύνομαι στους εφημερεύοντες.
• Με το κτύπημα του κουδουνιού για μάθημα, επιστρέφω άμεσα στην τάξη μου.
4.Σχόλασμα
•Ετοιμάζω την τσάντα μου και αφήνω το θρανίο μου καθαρό.
• Παίρνω τα προσωπικά μου είδη (μπουφάν, μπλούζες) για τα οποία είμαι υπεύθυνος.
•Περιμένω την άδεια του δασκάλου για να αποχωρήσω.
• Περιμένω στον χώρο που έχει οριστεί για την αναχώρηση μέχρι να έρθουν να με παραλάβουν οι δικοί μου άνθρωποι.
5.Γενικοί κανόνες
• Διατηρώ τα βιβλία και τα τετράδιά μου καθαρά και τακτοποιημένα και βάζω στην τσάντα μου μόνο τα απαραίτητα σύμφωνα με το πρόγραμμα.
•Φροντίζω για τη διατήρηση της καθαριότητας όλων των χώρων.
•Προσέχω και δεν προκαλώ φθορές στα πράγματα του σχολείου μου (θρανία, καρέκλες, πίνακες, τοίχους). Όταν ο μαθητής προκαλέσει φθορά στη σχολική περιουσία, ο γονέας ή κηδεμόνας υποχρεούται να την αποκαταστήσει.
• Σέβομαι τα πράγματα των συμμαθητών μου όπως τα δικά μου και αν βρω κάτι που δενμου ανήκει, το παραδίδω στο δάσκαλόμου.
•Συμπεριφέρομαιμε ευγένεια και σεβασμό προς όλους.
•Προσφέρω τη βοήθειά μου σε όσους τη χρειάζονται.
•Συμμετέχω ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες – εκδηλώσεις του σχολείου.
•Οφείλω να έχω ανεπτυγμένο το αίσθημα της προσφοράς, της αλληλεγγύης, της εντιμότητας, της υπακοής, της εργατικότητας και της υπευθυνότητας.
Γ) ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
1. Οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου με την συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στοΣχολείο.
2. Είναι χρήσιμο και επιβεβλημένο να συνεργάζονται μεταξύ τους στην προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων συμπεριφοράς μαθητών, που χρειάζονταιλεπτούς χειρισμούςεκ μέρουςτους.
3. Οφείλουν να παρατηρούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν σωστά τα προβλήματα των μαθητών τους, επιλέγοντας κάθε φορά κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς για την επίλυσητους.
4. Η καθημερινή, συχνή και πολλαπλή επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους πρέπει να γίνεται με όρους παιδαγωγικούς, δηλ. με ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη, αγάπη για τον μαθητή, σεβασμό στην προσωπικότητα του μαθητή και την εξασφάλιση της ευταξίας στην τάξη αλλά και στο Σχολείο με την τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
5. Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του Σχολείου αλλά και για την ευκοσμία της αίθουσας στην οποία κάνουν μάθημα, ευαισθητοποιώντας τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και καλαισθησίας. Προωθούν, οργανώνουν και ενθαρρύνουν τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
6. Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά την διάρκεια παραμονής τους στο Σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων του. Ιδιαίτερη φροντίδα καταβάλλεται κατά την είσοδο και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων καθώς και κατά την απομάκρυνσή τους από την αίθουσα διδασκαλίας.
7. Οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, προγραμματισμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, γνωστοποιώντας τις μέρες της εβδομάδας που μπορούν να δέχονται τους γονείς και να τους ενημερώνουν λεπτομερώς και υπεύθυνα.
8. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων, τις συζητήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σχολική επίδοση, τη συμπεριφορά και τη διαγωγή των μαθητών, τη βαθμολογία και, γενικά, για όλα τα στοιχεία που αφορούν το σχολείο.
9. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών και η σχέση τους με τα αντίστοιχα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και πρέπει να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.
Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας
Οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντά του Διευθυντή του σχολείου περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία.
1.Όταν ο Διευθυντής επικοινωνεί με τους μαθητές, όταν απευθύνεται σ’ αυτούς ή αντιμετωπίζει ειδικά ζητήματα, πρέπει να δείχνει αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα γι αυτούς. Η παιδαγωγική του ευθύνη είναι να διδάξει στην πράξη τους δημοκρατικούς κανόνες οργάνωσης της κοινωνίας τουσχολείου.
2. Αποκλίσεις από τους κανόνες του σχολείου και γενικά τη σωστή μαθητική συμπεριφορά τις παρατηρεί, τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη, κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις, ανακαλεί στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα και, αν χρειαστεί, επιβάλει ποινές. Ο γενικός κανόνας ο οποίος πρέπει να ισχύει είναι ότι τα θετικά κίνητρα είναι περισσότερο αποτελεσματικά από τα αρνητικά.
3. Ο Διευθυντής έχει τακτική επαφή με τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια επιλύονται καλύτερα και αποτελεσματικότερα τα προβλήματα πουπαρουσιάζονται.
4. Ο Διευθυντής φροντίζει ώστε στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να εξασφαλίζει την “έντιμη” διοικητικά και παιδαγωγικά σχέση, να αναγνωρίζει και να κατοχυρώνει το ρόλο της κάθε πλευράς. Κάθε παράγοντας της σχολικής κοινότητας ασκεί έναν ιδιαίτερο ρόλο, που έχει το δικό του περιεχόμενο και τη δική του σημασία. Ο Διευθυντής του σχολείου οφείλει να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να ασκεί ο καθένας σωστά το ρόλο του.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ
Βασικός στόχος της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου είναι η ανάπτυξη σε κάθε μαθητή της ικανότητας της αυτοπειθαρχίας στην τήρηση τωνκανόνων.
Όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας πρέπει να σέβονται και να τηρούν τον κανονισμό λειτουργίας τουσχολείου.
Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ποια συμπεριφορά είναι ανεκτή και ποια όχι από το σχολείο.
Όταν ένας μαθητής παραβιάζει συνειδητά και συστηματικά τους κανόνες συμπεριφοράς, προβλέπονται μέτρα ανάλογα με τις πράξεις και τη συμπεριφορά του.
Τα πειθαρχικάμέτρα:
• Επιβάλλονται μόνο όταν ο δάσκαλος έχει εξαντλήσει όλα τα παιδαγωγικά μέσα που βασίζονται στον διάλογο και την πειθώ με το μαθητή και τους γονείς.
• Δεν προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του μαθητή.
• Δε χρησιμοποιούνται ως απειλές ή εκφοβισμό, αλλά ως συνέπεια.
• Επιβάλλονται πρωτίστως για την προσωπική νουθεσία και όφελος του μαθητή, αλλά και για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών και η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
• Δεν επιβάλλεται σαν ποινή και ούτε χρησιμοποιείται ως απειλή, η μείωση της βαθμολογίας στα μαθήματα.
Τα είδη των μέτρων επιβάλλονται στο μαθητή ανάλογα με την παραβατική συμπεριφορά του από το δάσκαλο, το διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων. Συνοπτικά τα στάδια επιβολής αυτών των μέτρων σε μαθητή που συνεχίζει να έχει συστηματικά παραβατική συμπεριφορά είναι:
1οΣτάδιο
•Παρατήρηση από το δάσκαλο ( 1η και 2η).
•Επίπληξη από το δάσκαλο.
• Παρατήρηση από το διευθυντή και τηλεφωνική ενημέρωση του γονέα ή κηδεμόνα.
• Επίπληξη από το διευθυντή και κλήση του γονέα ή κηδεμόνα στο σχολείο για κοινή αντιμετώπιση του προβλήματος.
2οΣτάδιο
Εάν, παρά τη λήψη των παραπάνω πειθαρχικών μέτρων, ο μαθητής δε βελτιώσει τη συμπεριφορά του και συνεχίζει να παρουσιάζει την ίδια παραβατικότητα, τότε το θέμα παραπέμπεται προς συζήτηση στο Σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα προτείνοντας ενέργειες όπως:
• Να ενημερωθεί ο Συντονιστής και σε συνεργασία με τους γονείς ή κηδεμόνες να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν τοπρόβλημα.
• Να ζητήσει τη βοήθεια παιδοψυχολόγου ή άλλου ειδικού επιστήμονα με τη σύμφωνη γνώμη και συνεργασία του γονέα ή κηδεμόνα.
• Μετά τη αναλυτική εξέταση του θέματος και τη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει, αν το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και επαναλαμβανόμενο, την αλλαγή τμήματος του μαθητή ή την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, με τη σύμφωνη γνώμη του γονέα ή κηδεμόνα.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑ
Σε περίπτωση κινδύνου, το διδακτήριο εκκενώνεται σύμφωνα με το σχέδιο, που έχει εκτελεστεί κατά τις ασκήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί για την καλύτερη ετοιμότητα προσωπικού και μαθητών.
Στις περιπτώσεις που οι μαθητές/τριες δεν βρίσκονται στις δικές τους αίθουσες, αλλά σε άλλο χώρο του διδακτηρίου, όπως κατά τη διάρκεια του ολοήμερου, ή στην αίθουσα εκδηλώσεων ή στους Η/Υ κ.α. τότε ακολουθούν όσα προβλέπονται από το σχέδιο εκκένωσης.
Διαδικασία εκκένωσης διδακτηρίου
Α΄ ΦΑΣΗ: ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
• Κατά τη διάρκεια του συμβάντος ο/η δάσκαλος/α εφαρμόζει τα ανάλογα, για μέσα στην τάξη, μέτραασφαλείας.
• Πρέπει τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν ελεύθερα, γρήγορα και με ασφάλεια μέσα στην τάξη αφήνοντας ελεύθερο χώρο ανάμεσα στα θρανία για να διευκολύνεται η μετακίνηση.
Β΄ ΦΑΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Μετά τη λήξη του συμβάντος τίθεται σε εφαρμογή το σχέδιο εκκένωσης του διδακτηρίου. Ο/η δάσκαλος/α βάζει σε γραμμή τα παιδιά, ανοίγει την πόρτα της αίθουσας και κατευθύνεται προς την έξοδο.
• Ακολουθεί τη σειρά εκκένωσης των αιθουσών που ορίζεται στον πίνακα προτεραιότητας τουκτιρίου.
• Επιβλέπει ώστε τα παιδιά να κινούνται στην ΕΞΟΔΟ με τον τρόπο που έχουν διδαχθεί, ΓΡΉΓΟΡΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΤΡΕΧΟΝΤΑΣ.
• Κατευθύνεται στον ορισμένο υπαίθριο χώρο όπου ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕΙ το τμήμα του.
• Τα τμήματα που ήδη βρίσκονται στην αυλή κατευθύνονται στον ορισμένο χώρο συγκέντρωσης.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΣΟΒΑΡΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Στο σχολείο μας υπάρχει εκπαιδευτικός ,πρώην νοσηλεύτρια, που μας ενημερώνει για θέματα πρώτων βοηθειών, και είναι η πρώτη που θα κληθεί να αντιμετωπίσει τυχόν σοβαρό ατύχημα στο σχολείο. Σύμφωνα με τις συστάσεις των ειδικών, το παιδί που έπαθε το ατύχημα δεν μεταφέρεται στο γραφείο μέχρι να διαπιστωθεί ότι δεν έχει τραυματιστεί σε σοβαρά ζωτικά όργανα ώστε η μετακίνηση να του προξενήσει μεγαλύτερες βλάβες. Σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος ο ένας εκπαιδευτικός που εφημερεύει μιλάει στο παιδί προσπαθώντας να το καθησυχάσει, ό άλλος χτυπάει το κουδούνι (αν βρίσκονται στην αυλή στη διάρκεια του διαλλείματος) και απομακρύνει τα άλλα παιδιά από το μέρος που βρίσκεται ο τραυματισμένος μαθητής. Ο τρίτος εφημερεύον ενημερώνει το Δ/ντή και καλούν τις πρώτες Βοήθειες. Αμέσως ενημερώνονται οι γονείς – κηδεμόνες του παιδιού.
———————————————————————————————-
Η τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας, ως σημαντικού εργαλείου για την απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου και τη συνεχή ποιοτική του αναβάθμιση, αποτελεί υποχρέωση Εκπαιδευτικών, Μαθητών και Γονέων. Θεωρείται βέβαιο ότι θα επιδείξουμε την απαιτούμενη ευαισθησία για την εφαρμογή του και ότι σύντομα θα απολαύσουμε τα αποτελέσματα της συνέπειάς μας.
Ας προσπαθήσουμε ο καθένας από την μεριά του να συμβάλλουμε στη σωστή λειτουργία του σχολείου μας.